12 Februari 2010

Cara Betul Makan Maggie... Wuwu~

Cara betul utk masak mi segera

Cara yg betul utk masak mi segera tanpa merosakkan badan dan kesihatan kita. Kebiasaannya, kita masak dgn meletakkan kedalam periuk, air, letak serbuk, dan masak dlm 3 minit, lepas tu sedia utk dimakan

Ini adalah cara yg salah utk memasaknye..

Dengan melakukan ini, bila kita memasak bersama serbuk, ia kana menukarkan struktur molekul MSG, menyebabkan toksik.

Perkara lain yg anda tidak sedar ialah, mi telah disalut lilin, dan badan kita memerlukan 4-5 hari untuk menyahtoksik lilin yg telah kita telan!

Cara yang betul:

1. Didihkan mi segera shj.

2. Apabila mi telah masak, keluarkan, buang air rebusan yg ada lilin tu..

3. Masak air sekali lagi,letak mi tadi dlm air mendidih, padamkan api.

4. Bila api telah dipadamkan, ketika air masih panas, letak serbuk kedalamnya, utk buat sup

5. Bagaimanapun, jika anda perlu masak maggi goreng, keluarkan mi dan tambah serbuk perisa, dan toskan, aku rasa tos dulu mi baru gaul dgn serbuk..

Nota dari dietician: diorang galakkan celur mi tu dulu (katanya mi hakka,tp kita gunalah mi yg halal ye..). Dah celur tu buang airnya..sbb ada wax/lilin. Kalau nk rangup, goreng separa, tabur dgn tepung utk elak mi melekat ketika celur semula..]

Sejumlah besar pesakit dlm lingkungan 18-24 thn menderita sakit pankreas..akibat slalu mkn mi segera.. jika kekerapan makan mi segera adalah lebih 3 kali dlm seminggu, maka sgt teruk kesannya nanti.

Well, korang nak makan @ x, terpulang tapi masak la dengan cara yang betul. Yosh! Hehe...
Catat Ulasan